lördag, oktober 25, 2008

Svärdsman

Jag gick till Ebisu för att äta något och stötte på en man som hade ett fodral över axeln. Jag trodde att det var ett shinaifodral och tänkte att jag kan ju fråga honom om en kendoklubb på vinst och förlust, så jag gick fram till honom, ursäktade mig och frågade så artigt jag kan på dethär språket om det möjligen var så att han bar på en shinai.

Det var det inte. Ken desu svarade han: det är ett svärd. Jag frågade honom om han tränar iaido och förklarade för honom att jag tränar kendo. Han blev exalterad och började började förklara skillnaderna mellan kendo och iaido, och efter en stund så plockade han fram svärdet för att visa mig. Jag var tillbörligt imponerad, och han förklarade att det är inte så bra att plocka fram ett svärd mitt på gatan, men att han gärna ville visa. Han drog så mycket av klingan att jag kunde komplimera eggen, och därefter började han förklara olika grundläggande iaidotekniker för mig, fast naturligtvis utan att dra svärdet.

Vi diskuterade en stund, på den minimala japanska jag kan, och kom fram till att vi var överens om att kendo är en sport och ett spel, medan hanteringen av svärdet är på riktigt.

Det var väldigt speciellt att få ha den diskussionen och jag var tagen av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.