onsdag, juli 15, 2009

Problem och lösning med Pentax K200D

Som en del av konsumentupplysning och för att svara på en del frågor jag fått ska jag kanske skriva lite mer om kameran och dess senaste öden och äventyr.

Kameran jag har är alltså en Pentax K200D. När jag skulle ta bilder från Hiroo, som den här i närheten, för ett par veckor sedan och kontrollerade skärpan, så visade sig en grön fläck strax över mitten på bilden. Den var ganska liten, och syntes bara i ordentlig inzoomning, och var bredare än hög. Jag kontrollerade objektivet - det är fuktigt här och lätt att få skador på utrustningen - därför har jag en torrbox. Men objektivet verkade rent, och det bekräftades av att den gröna fläcken fanns kvar även på bilder tagna utan objektiv. Jag kontrollerade sensorn för damm, men hittade inget och åkte således med kameran och garantibeviset i högsta hugg för att lämna in kameran hos återförsäljaren.

De sa att det skulle ta tre veckor, men ringde igår, efter knappt två, och sa att den var färdig.

Det visade sig vara ett fel på CCDn - alltså själva sensorn. Det som skulle ha varit filmen i en analog kamera, helt enkelt. De har bytt CCD:n och kameran fungerar nu som jag förväntar mig igen.

Garantiärendet gick, trots språkbarriären, mycket smidigt, och jag är nöjd med hastigheten och servicen. Återstår att hoppas att det inte blir mer problem med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.