onsdag, juli 15, 2009

Tokyo on-the-ground

Som landskapsarkitekt och stadsplanerare har jag en hel del att invända mot Tokyo. Första gången jag åkte dit hade jag förväntat mig en stad fylld med otrolig arkitektur, vansinnigt höga hus och utsökta parker. I mina förväntningar ingick även ett raffinerat gatu- och övrigt kommunikationsnät. Mina förväntningar kom dock på skam och jag kan ärligt säga att jag blev besviken. Jag hoppas återkomma till det i senare inlägg. Men en sak hade jag inte förväntat mig: fantastiskt vackra brunnslock.Det här med en helt utslagen körsbärsblomma är en vanlig typ och används, till rensbrunnar som här men finns även till nedstigningsbrunnar. Ett annat vanligt lock på serviser (misstänker jag eftersom jag inte kan läsa japanska) är det här, väldigt enkla men vackra locket med symboler och tecken som går igen i själva utformningen.I stadsdelen Tokyo finns så klart brunnslock som visar Tokyo - som den ursprungliga staden i centrum. Symbolen för stadsdelen Tokyo, är en cirkel med sex strålar, en sol eller sexbent spindel, om ni vill. Som ett spindelnät ligger de andra, en gång självständiga, städerna runt omkring och bildar den sammanhängande matta av infrastruktur som vi i dagligt tal kallar Tokyo. Det vackraste brunnslocket är dock det här:-Sakura i gjutjärn. Det stiliserade ginkolövet(barret) är en symbol för motsvarigheten till Tokyo kommun -metropolen.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.