torsdag, juli 16, 2009

Busted by Miniskirt Police

Jag tänkte lägga en bakgrund till den här storyn genom att berätta lite om hur den här kulturen förhåller sig till sex och sexualitet, och hur det skiljer sig från förhållningssättet i min kultursfär, men när jag insåg att jag höll på att skriva en C-uppsats och egentligen bara skrapade på ytan på ämnet så gav jag upp. Låt oss bara konstatera att synen på sexualitet skiljer sig delvis subtilt och delvis radikalt mellan Japan och norra Europa.

Ett relativt vanligt problem på de överfulla tågen är att män passar på att tafsa på flickor och kvinnor i trängseln. Det försöker man lösa med speciella vagnar för kvinnor under rusningstid, och modiga kvinnor skriker "snuskgubbe!" för full hals när de känner händer mot sig.

Sen är vissa modigare och handlingskraftigare än andra. Hachisuka Yukiko-san är sångerska i gruppen Minisuka Police - och det är alltså en japansk skrivning av Miniskirt Police. När hon kände att någon stod och undersökte hennes stjärt så grabbade hon sonika tag om handleden och slet vederbörande av tåget och vidare till stationsvakterna och lämnade in honom. Go Miniskirt Police!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.