tisdag, juni 23, 2009

Terapeutisk radio

Som ett led i mitt undvikande av lungröntgen så har jag nu börjat metaefterforska mina journaler från KS, det vill säga, jag efterforskar möjligheterna att få dem efterforskade. Detta leder mig först och främst till Radiumhemmet.

Radiumhemmet är Sveriges första onkologiska klinik och det grundades redan 1910. Namet klingar kurort med läkare i vita rockar som går runt och lägger stenar bredvid sjuklingarnas sängar, och framtiden är lika lysande som stenarna. "Onkologisk klinik" är betydligt mindre romantiskt och får mig enbart att associera till doften av stekt fläsk med löksås. Men det är nog bara jag. Jag associerar ju "barnonkologi" med vattenkrig också, och även den associasionen är nog tämligen unik, även om jag inte är helt ensam om den.

På Radiumhemmets hemsida får jag hur som helst lära mig att "strålbehandling" även kallas "radioterapi". Radioterapi är också ett helt lysande ord. Det är ju det jag ägnar mig åt när jag lyssnar på kvart-i-fem-ekot på vägen till jobbet varje morgon.

I framtiden kommer vården att utvecklas på så sätt att det kommer att bli möjligt att ladda hem en strålbehandling som podcast.

1 kommentar:

  1. "det kommer att bli möjligt att ladda hem en strålbehandling som podcast"

    hallå andreas, det är 2000-talet här hemma. har du hört om 3G eller?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.