fredag, januari 09, 2009

Fördelarna med att piratkopiera

Jag har några erkännanden att göra. För flera år sedan laddade jag hem praktiskt taget all film jag såg. Att jag ägnade mig åt detta olagliga beteende hade främst två orsaker: för det första hade jag ingen DVD-spelare, och för det andra såldes inte de filmer jag ville se på den marknad jag befann mig. Båda dessa belägenheter har sedan dess åtgärdats, och sedan många år köper jag nästan all film jag konsumerar, det vill säga den jag inte hyr. Detta tänker jag nu omgående sluta med igen, och jag ska berätta varför.

När jag sätter i en skiva jag köpt i min spelare så inleds den numera alltid med en obligatorisk film på flera minuter där jag bland annat får veta att det är samma sak att ladda hem en film som att stjäla en handväska från en gammal dam. Jag har flera bekymmer med den filmen. Det är svårt att finna ord för hur urbota dum man måste vara för att försöka hävda en sådan parallell. Det är en dålig film. Men framför allt har jag inte bett om att få se den. Faktum är att jag har bett om att INTE få se den. Jag HAR ju betalat för den jävla filmen jag vill se. Den som - olagligt - laddar hem film istället slipper se den lilla förfilmen. Dem kommer inte filmindustrin åt att skälla på, så de finner det för gott att skälla på mig - som faktiskt köper och betalar för deras produkter - istället.

Nå, nu är jag inte sådan att jag betalar för att bli utskälld när jag gör rätt för mig och hädanefter laddar jag helt enkelt hem film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.