tisdag, april 14, 2009

Tsukiji - dit alla goda fiskar kommer när de dör

Tsukiji är världens största fiskmarknad. En god vän till mig sammanfattade intrycken därifrån genom att konstatera att "Så vitt jag kunde se så hade de all fisk. Och då menar jag inte alla arter, utan helt enkelt all fisk som finns."

Artrikedomen överträffas bara av de kolossala tonfiskarna. Den typen av matporr som Tsukiji representerar kan egentligen bara illustreras på ett sätt:

Och hur imponerande det än är med iransk kaviar, Stalinkrabbor och musslor stora som tallrikar, så är det tonfiskens majestät och respektlösa styckning som är mest iögonfallande.


Tonfisken bor egentligen i Medelhavet och Svarta Havet, och den tonfisken som är färskast här är odlad. Man odlar dock inte till närmelsevis tillräckligt för att täcka konsumtionen, utan flyger in tonfisk från Europa och importerar färsk tonfisk.

Sen finns det ju otroliga djur som jag aldrig sett tidigare som simmar omkring i sina lådor i väntan på att bli tillagade och uppätna. Ingen vet om det kan vara det sista exemplaret av just den här arten som ligger på just din tallrik ikväll.


Den här verkar vara tämligen vresig, men vem vet - det kanske du också skulle vara om någon öppnat din skalle för att sedan lägga dig på is och bjuda ut dig till försäljning.

2 kommentarer:

  1. alltså jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till fiskmarknaden, å ena sidan är det ju helt uppenbart himmelriket på jorden, å andra sidan blev till och med jag lite äcklad till sist av den bisarra mängden utrotningshotad fisk. jag slutade faktiskt att äta tonfisk efter att jag hade varit där. dvs ungefär en halvtimme efter att jag hade varit där ehhehe, man blev ju lite hungrig ändå och man måste få lite closure om man ska göra slut faktiskt!

    förresten, "matporr"? det där ser väl ut som vilken japansk porr som helst?

    SvaraRadera
  2. Ja det är rätt äckligt. Det finns mycket som talar för att sluta äta helt faktiskt...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.