lördag, april 04, 2009

Sakura

Det är en vanlig uppfattning att japaner blir galna när det är sakura. När jag nu har upplevt det måste jag helt enkelt konstatera att det vore konstigt annars. Jag betraktar inte mig själv som sentimental, och jag är i allmänhet inte något vidare förtjust i blommor, men att sitta under hundratusentals rosa blommor är en upplevelse som jag förstår att de uppskattar varje år, om och om igen. Det är helt enkelt vansinnigt vackert.






Att vi sedan dessutom har haft tid att göra en ordentligt djuplodande jämförande analys av shintoismen och gårdstomten, samt gått igenom glastaket och 30/70-regeln, jämfört den svenska och den japanska föräldraförsäkringen, skålat för den nya svenska könsneutrala äktenskapslagstiftningen och tillsammans konstaterat att även om det kanske finns en generell skillnad i personlighet mellan män och kvinnor så är det väl ändå så att personlighetskillnaden mellan olika specifika män - eller kvinnor - vida överträffar den generella skillnaden mellan könen.

Kort sagt: den bästa kvällen i Japan hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.