måndag, augusti 11, 2008

Den fula stadens förvandling

Vi kom fram till Narita på morgonen, och åkte till hotellet med buss. På vägen fick vi tillfälle att titta på staden och allt eftersom vi kom närmare föll mitt mod.

Staden är katastrofalt ful. Låg bebyggelse blandat med höga torn i beige och glas, och glaset speglar andra torn i beige och glas. Detta i en grå dis som aldrig lättar, 40 °C och 95% luftfuktighet. Jag funderade på vad jag gett mig in på.



Efterhand som vi kämpade mot jetlagen och det började bli senare på dagen så blev himlen mörkare, det beige blev mörkare och försvann och husen genomgick en regelrätt metaforfos - de spräckte sina gråbeige dagspuppor och slog ut sina glänsande vingar och blixtrande teckningar. Det var dethär jag ville se. Det är den staden jag vill lära känna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.