fredag, augusti 22, 2008

Vad hände?

För att svara på frågor jag har fått en gång för alla vill jag berätta lite mer om vad jag gjorde under min previsit i Japan. Mesta tiden gick åt att titta på lägenheter. Det var som bäst milt intressant. vi blev förevisade ett tjog praktiskt taget identiska lägenheter och jag ska inte pröva läsarens tålamod med bilder. Golven var identiska, toaletterna identiska, alla hade balkong och badrummen var så identiska att jag på allvar misstänker att man kan köpa dem på byggvaruhus och bara ställa in dem i lägenheter. Planlösningen skiljde sig något lägenheterna emellan, men inte så mycket att jag egentligen tyckte att det spelade särskilt stor roll. Den första lägenheten vi fick se var en trea och när jag försökte tala om att den var allför stor så blev mäklaren nervös och försökte hitta billigare lägenheter. Eftresom man inte säger vad man menar och eftersom det för den stackars mäklaren var helt osannolikt att jag skulle be om något mindre så tolkade han mig bäst han kunde. Jag fick lära mig att be om lägenheter högre upp - de är dyrare per kvadratmeter.

Detta, och en handfull möten med representanter från olika nivåer och team på det japanska kontoret, tog det mesta av min tid i Tokyo.

Sedan jag kommit tillbaka har jag blivit tipsad av Mz B om ett bostadsföretag som har en hel del tämligen alistiska lägenheter - kanske inte helt olika Västra Hamnen. S förbehåller sig rätten att känna sig väldigt skeptisk - jag för min del anser att om jag någon gång ska bo in en alistisk lägenhet så ska de vara under två år i Tokyo och därefter inte mer.

2 kommentarer:

  1. alism: subst definieras som "funktionalism utan funktion". interiörarkitektonisk stil där minimalismen dragits så långt att en sak inte går att använda för det syfte den ursprungligen var tänkt för. best -en, adj alistisk.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.