fredag, augusti 07, 2009

Stadsplaneraren i Tokyo

Ok, det är bara att konstatera, Tokyo är en ful stad. När jag var fyra år, har jag fått berättat för mig, vaknade jag under en bilfärd och satte mig upp (det var på den tiden det inte var farligt att åka bil) och konstaterade att det jag såg genom fönstret var den fulast stad jag någonsin sett. Det visade sig vara ett industriområde utanför Sundsvall. Sundsvall har jag senare konstaterat, är en allt annat än ful stad. Så, därför går titeln "den fulaste stad jag sett" till... -Tokyo. Men inte ens i den staden är all arkitektur ointressant.I stadsdelen med samma namn som staden finns faktiskt en hel del spännande stadsbyggnad. Bland annat finns där ett torg - vilket bara det är en ovanlighet i en stad där allmänna stadsrum fått lämna plats för köpcentrum och andra pseudo-offentliga platser, allt i kommersialismens namn. Det är dessutom ett torg som tar vara på den omkringliggande staden och det faktum att närmsta grannen är Kejsarens Trädgård.Materialen är till största del betong som används på ett bra och trevligt sätt, precis som detta fantastiska material förtjänar.Vatten är ett bärande element och varieras genom kanalerna, med i det närmaste stilla vatten och vattenspelen som varierar sin intensitet och kraft på ett visserligen tämligen förutsägbart sätt men som fungerar väl på platsen.Markeringarna i marken för synsvaga är på ett pietetsfullt sätt integrerade i anläggningen.
och fyller förhoppningsvis sin funktion...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.