torsdag, maj 06, 2010

Gästblogg

Bloggens andra gästbloggare, Karin, presenteras inte mindre stolt än den första:

Nu har jag och Martin varit i Tokyo nästan en vecka. Vi landade förra fredagen på Narita, en av flygplatserna i Tokyo.
När vi klev in på flygplatsen var vi båda överens om att vi möttes av ett fantastiskt lugn. Det var nästintill tyst, människorna skred mer eller mindre fram.
Annat var det på Heathrow som vi tidigare lyft ifrån. Det är så jag alltid tänkt mig att de flesta flygplatserna är, fartfyllda, högljudda och med ett myller av folk.
Stämningen var nästintill meditativ och vi fick båda en mycket bra känsla med en gång.
Veckan som har gått har bestått av besök på ett par spektakulära tempel, parker, trädgårdar samt karaokebesök och shopping.
Vi har givetvis ätit massor med god mat som har bestått av mycket fisk, vilket jag gillar mycket, men även kött och grönsaker. Andreas har visat oss de bästa ställena, vilka har varit väldigt trevliga.

Tokyo är fartfyllt men samtidigt lugnt, där omgivningen ena stunden berättar om Japans gamla historia, men i nästa stund möts vi av staden oerhört futuristiska karaktär. Vi gillar det och ser fram emot de dagar vi har kvar här i staden.

2 kommentarer:

  1. Precis så upplevde vi det också - ett meditativt lugn råder trots att det finns så mycket folk.
    Det är svårt att förklara det vid lunchbordet här hemma - jag försökte idag, men jag ser i ögonen på mina kolleger att de inte riktigt tror mig.

    SvaraRadera
  2. Jag tror det beror på att folk vet vart de börjar och vart de slutar. Till skillnad från i Sverige där människor inte verkar veta hur stor plats de tar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.