onsdag, december 03, 2008

Betraktelser från Japan - nu ännu närmare

Det är väl lika bra att erkänna - jag har köpt ett objektiv till. Jag hittade ett urgammalt Cosina 100mm f/3.5 Macro 1:2, och i och med att det var så gammalt var det löjligt billigt. Det har ingen autofokus, och det gör att varje bild som är skarp någonstans är jag extra stolt över.
Dethär gör ju att jag i fortsättningen kan förmedla ännu närmare betraktelser härifrån Japan.
Dessa bilder får ses som ett första försök under en promenad i Meguro. Det är mest privata krukväxter som folk har utanför sina hus.
Jag är hopplöst okunnig vad gäller flora i allmänhet, och om någon med större kunskaper vill lämna lite artbestämningar bland kommentarerna så är det naturligtvis varmt välkommet.

7 kommentarer:

  1. den nedersta är utan tvekan en passionsblomma (passionsfrukt in the making!), det är bara de som kan se så cp ut.

    SvaraRadera
  2. och nummer 3 är lika tveklöst en s.k. julkaktus; schlumbergera x. buckleyi.

    SvaraRadera
  3. Och jag som trodde att jag visste att 3:an var en novemberkaktus!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att jag vill envisas med att 3:an är en Novemberkaktus (Schlumbergera truncata) eftersom färgen drar åt rosa till skillnad från julkaktusen som är varmare röd. Åtminstone har de blivit så hemma hos oss ;-)

    SvaraRadera
  5. 1: Camelia blomma tror jag. Vanligt kimonomotiv givetvis.. :P
    2. löjtnanshjärta
    3. Novemberkaktur/julkaktus = kärt barn har många namn. Samma släkte bara olika färger.
    4. passionsblomma.

    Jepp. jag är nördig. Försök slå mig i TP vet ja!

    SvaraRadera
  6. Ang kaktusen, går det inte att avgör vilken sort bara art, så allt kan vara rätt. Den översta är förmodligen inte en kamelia, de har helbräddade blad. Av det lilla man ser av bladen kunde det vara en hibiskus. Nr två är svår att avgöra. Inte löjtnanshjärta i alla fall. Själva "blomman" påminner om benved, euonymus men bladen stämmer inte. Och den sista, om den slingrade sig, passions blomma, ja.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.