fredag, augusti 06, 2010

Vart tar lagen vägen?

Vad är det som händer? Har det alltid varit såhär?

I Sverige döms en seriesamlare för att ha bilder på nakna kvinnor som kan uppfattas som prepubertala - till fängelse. Precis som DN skriver, kan detta inte anses något annat än kulturfientligt. Polisen menar att lagen "hittills" bara gäller fiktion om den är illustrerad, men det ger mig ändå anledning att fundera på vad jag har i min bokhylla. Bör jag gömma mina gamla Hellberg?

Svenska polisen utvisar godtyckligt romer, som inte begått brott, enbart för att de är romer.

Och jag är förvånad över min förvåning över att en arabisk man i Israel döms för våldtäkt för att han inte berättat att han var arab innan han hade sex med en judisk kvinna. Och trots att Sverige börjar tillämpa sina lagar på märkliga sätt kan jag inte låta bli att konstatera att det innebär att vara arab i Israel på något sätt motsvarar att vara HIV-smittad i Sverige.

Har det alltid varit såhär, eller håller världen på att bli tokig?

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.