söndag, oktober 05, 2008

Helgen

I helgen har jag varit runtom. Jag har promenerat i Harajuku, i Yoyogi-koen, det vill säga parken i närheten av Harajuku-stationen, och i Gotanda, där jag bor för tillfället, och jag har fyllt ett 4 gigs minneskort med bilder. Jag har därefter haft lite skrivkramp, för jag har haft svårt att disponera bilderna över ett par blogginlägg. Jag har bilder på parader och bilder på vad man sysslar med i Yoyogi-koen, men framförallt har jag en massa bilder på spännande hus.

Att Tokyo har skyskrapor vet alla, men jag visste inte riktigt vad det innebär förrän jag kom hit. Jag hade nog, tror jag, väntat mig en mer homogen höjd på byggnaderna, och att de skulle vara högre i allmänhet. Vad jag istället möts av är enstaka torn i en halvhög bebyggelse, blandat med områden av låg bebyggelse på mellan två och tre våningar. Det är inte ovanligt med åtta- och niovåningsbyggnader, men inte heller med villor som samsas med regelrätta torn.

Faktum är att jag samlat på mig så mycket bilder på hus att jag tänker utlysa en arkitekturvecka på Betraktelser från Japan, och allt annat får antagligen vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.